środa, 29 października 2014

W odpowiedzi na ankietę w www.bielanywroclawskie.com (cz. 1)

Na stronie http://www.bielanywroclawskie.com/  poproszono kandydatów na radnych o wypełnienie ankiety wyborczej. Dziękuję i cieszę się zarazem, że taka ankieta się ukazała. Doceniam wysiłek w jej sporządzenie.
W odpowiedzi chciałbym przekazać kilka uwag na pierwszą część pytań zatytułowaną EDUKACJA W BIELANACH WROCŁAWSKICH.

Kilka słów wstępu. Nie mam bezpośredniej styczności z edukacją na poziomie podstawowym i gimnazjalnym. Przyznaję się od razu. Rozumiem jednak jak ważne są to pytania, ponieważ kilkanaście lat temu podobne nurtowały mnie również ze względu na własne dzieci, a także w trakcie pracy zawodowej, której duża część związana była z edukacją dorosłych, jak się okazało, wyzwania są podobne (chociaż łatwiej je było rozwiązywać, ze względu na komercyjność przedsięwzięcia). Widać, że problem edukacji jest ponad pokoleniowy. Do rzeczy więc, zacznijmy od próby krótkiej analizy problemu.

Patrząc na budżet Gminy i wyraźny wzrost wydatków w kolejnych latach na edukację, można by sądzić, że jest OK (2011-20,1 mln. zł.; 2012-30,4 mln. zł., 2013-37,2 mln. zł.). Nie wiem jednak w jaki sposób budżet całościowy Gminy przekłada się na potrzeby Gminnego Zespołu Szkół w Bielanach Wrocławskich. Wydaje się, sądząc po pytaniach w ankiecie, że to przełożenie jest niewielkie.

Spójrzmy teraz na wyniki egzaminów. W skali gimnazjum Bielany zdecydowanie mają lepszy wynik od innych szkół w Gminie, średniej  w skali województwa, powiatu i gminy. Widać jednak, że w części humanistycznej szkoła osiąga lepsze wyniki niż w matematycznej. 
W skali podstawówki już nie jest tak pięknie- szkoła w Tyńcu Małym jest lepsza. 
(dane za 2014 r. z OKE we Wrocławiu)

Kolej na dane w ujęciu historycznym (dane: Instytut Badań Edukacyjnych, za lata 2007-2013).
  1. Egzamin gimnazjalny, część humanistyczna: pomimo tendencji rosnącej w okresie 2012-2013 linii wykresu „Zrównane wyniki egzaminacyjne” dla Gminy Kobierzyc, Dolnego Śląska i Polski, to dla szkoły ta linia ma charakter malejący, co oznacza, że wyniki pogorszyły się na tle gminy, województwa i w skali Polski.
  2. Egzamin gimnazjalny, część matematyczno-przyrodniczej: wszystkie cztery linie wykresu (gmina, województwo, kraj, szkoła) zniżkują, chociaż trzeba przyznać, że szkoła skuteczniej opiera się statystyce.
  3. W przypadku szkoły podstawowej jest dużo lepiej- szkoła dobrze prezentuje się na tle gminy, województwa i Polski.

Rozwój jest najważniejszy i nie można poddawać się bezkrytycznie wynikom statystycznym, tym niemniej dane wskazują na pewną stagnację w rozwoju Szkoły (chciałbym się mylić).

Nie jestem specjalistą od edukacji, więc nie bardzo czuję się kompetentny w dawaniu gotowych recept (ktoś potrafi?), tym bardziej, że szkoły mają niewielką możliwość elastycznego kształtowania procesu edukacyjnego. Ale właśnie może poprzez analizę statystyczną znajdziemy odpowiedź na co należałoby zwrócić baczniejszą uwagę oraz jakie wsparcie w zakresie proponowanych poniżej zmian i związanych z tym działań pozwoli na zwiększenie wartości Szkoły z korzyścią dla dzieci i dla nas wszystkich.

A teraz już odpowiedzi na pytania w ankiecie.
Pytanie: co konkretnie trzeba zmienić / zrobić inaczej w tych placówkach, aby uczęszczanie do nich prawdziwie rozwijało najmłodszych Mieszkańców Bielan Wrocławskich?
Odpowiedź:
Zmiana 1: Zwiększenie nacisku na zdobywanie przez uczniów wiedzy matematyczno-przyrodniczej (uzasadnienie: żeby było jasne- nie mam nic przeciwko naukom humanistycznym, sam pasjonuję się historia i filozofią; jednakże osiągniecie sukcesu zależy od innowacji, logiki i zdolności do analitycznego myślenia).
Zmiana 2: Wprowadzenie/zwiększenie nacisku na pracę zespołową, w grupach 3-5 osobowych, co pozwoli na kształtowanie umiejętności zespołowego osiągania celów; na przykład: zespół projektowy ma w ciągu półrocza osiągnąć wyznaczony cel; (uwaga na marginesie- w ciągu ostatnich 10 latach w kategorii fizyka, chemia, medycyna, czyli 10 x 3 = 30 nagród Nobla tylko 4 przypadło pojedynczym osobom a pozostałe nagrody przyznane zostały zespołom).
Zmiana 3: Zwiększenie nacisków na naukę języków obcych (uzasadnienie: nie tylko angielski, ale myślę o językach naszych najbliższych sąsiadów Czechów i Niemców. Ponadto możliwość czerpania informacji ze źródeł obcojęzycznych pozwala rozwijać światopogląd i korzystać z dorobku innych narodów- niekoniecznie musimy zamykać się tylko w źródłach polskojęzycznych, a wręcz jest to szkodliwe).

Pytanie: Jakie działania zamierza Pani/Pan podejmować, aby uczynić Szkołę Podstawową oraz Gimnazjum w Bielanach Wrocławskich jedną z wiodących placówek edukacyjnych na tyle w skali Gminy (to za mało!), ale w skali całego Dolnego Śląska?
Odpowiedź:
Działanie 1: Aktywne wspieranie rozwijania kontaktów Szkoły z uczelniami wrocławskimi dla celów pokazywania rzeczywistych kierunków rozwoju nauki, techniki i nauk ekonomicznych.
Działanie 2: Rozwój integracji rodziców, pedagogów i reprezentantów gminy w celu wspólnego precyzowania celów i zadań.
To zdanie brzmi bardzo okrągło, wiem o tym. Zawiera ono jednak sens wspierania wszelkich metod komunikacji, ponieważ jestem przekonany, że rozmowy i dyskusje skutecznie zwiększają zdolność do osiągnięcia sukcesu (więcej o tym przy okazji kolejnych wpisów).
Działanie 3: Wspieranie samodzielności i wszechstronnego rozwoju poprzez organizację spotkań z przedsiębiorcami,  ludźmi sukcesu, autorytetami w różnych dziedzinach życia, w tym kultury i sztuki.


Obiecuję dokończyć ankietę do jutra, ale już zdecydowanie mniej opisowo. Edukacja to trudny i odpowiedzialny obszar, tym samym musiałem szerzej uzasadnić odpowiedzi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz